söndag 20 februari 2011

Bedragen / Betrayed


Bedragen är skriven av Lyndsey Harris, och liknar faktiskt ingen berättelse jag någonsin läst tidigare. Det är en verklig berättelse skriven av modern till en flicka som i boken kallas Sarah. Sarah Harris är en helt normal flicka, men när hon är sex år så förändras allt. Sarah börjar klippa och skära sönder familjens ägodelar, försöker förgifta sina vänner och familj, stjäl och ljuger oupphörligt. Det hela urartar tills Sarah inte längre är välkommen i skolan eller hos sina vänner - alla är för rädda för vad hon kan göra. Lyndsey får ingen hjälp av varken skolan, socialen eller barnpsykiatrin, och hon blir allt mer förtvivlad över situationen. Den enda hon har att vända sig till är sin man och sin bästa vän. Men en dag kommer telefonsamtalet som förändrar allt.

Jag har läst många hemska böcker om barn som lever hemska liv och blir utsatta för grymma saker. Men den här boken var extremt jobbig att läsa, vissa sidor skummade jag faktiskt. Det sämsta med boken är faktiskt att baksidan avslöjar alldeles alldeles för mycket, mycket mer än vad jag skrivit om boken här ovan. Det förstör läsupplevelsen väldigt mycket så om du kan låta bli - läs inte på baksidan! Det är väldigt irriterande. I övrigt är boken väldigt bra och den liknar som sagt ingen jag tidigare läst, men man blir otroligt frustrerad på Lyndsey som känns outhärdligt jobbig och naiv genom hela boken. Jag rekommenderar den i alla fall definitivt. Den får 3.5 cupcakes av 5 möjliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar