söndag 6 juni 2010

Att möta flyktingar.


Att möta flyktingar är skriven av Anders Hjelm och Birgitta Angel (som avled innan denna andra upplaga kom ut). Den är kurslitteratur i min utbildning, annars är det inte troligt att jag skulle ha lånat just den här boken. Men jag är glad att jag har läst den, för jag tycker den är riktigt bra. Den vänder sig i första hand till personal inom vården och socialtjänsten, men alla som i något sammanhang möter flyktingar har nytta av den här boken. Man får en bra inblick i flyktingars livsvillkor både i sina hemländer och när de kommit till Sverige, och man får en del aha-upplevelser när man läser den. Till exempel står det mycket om man genom rit-terapi kan komma åt flyktingbarns minnen, tankar och känslor, men det står också att den inte alltid passar för muslimska barn eftersom det inte anses bra att rita av människor (tänk Muhammed-teckningar). Det står också att tvärt emot vad ens stereotypa uppfattning kan få en att tro har många flyktingbarn som kommer till Sverige problem med övervikt och fetma. Den här boken var riktigt bra om man är lite intresserad av ämnet. Den var uppdelad i många korta kapitel och språket var lättläst, och dessutom var den inte ens 300 sidor lång. Jag ger boken 3.5 blåa bumlingar av 5 möjliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar