söndag 6 juni 2010

Diagnos Duktig - handbok för överambitiösa tjejer.


Diagnos Duktig är skriven av Tinni Ernsjöö Rappe och Jennie Sjögren, och är en handbok för tjejer som ångar på i 110% från dagis till sjukhussängen, där de så småningom hamnar på grund av utbrändhet, som idag heter utmattningsdepression. Jag kände igen mig rätt mycket i boken. Känslan av att alltid måsta vara bäst för att över huvud taget duga och av att man måste vara lyckad, annars är man misslyckad. När jag var typ 17 klippte jag ut en bild från en tidningsartikel om utbrändhet och klistrade fast den på min garderobsdörr. Texten löd: Lyckas eller DÖ. Så visst, jag känner absolut igen mig. Och jag tycker boken tar upp ett extremt viktigt ämne och att alla duktiga flickor borde läsa den och kanske få lite större självinsikt. Men problemet är att förutom en sund självinsikt tillför boken inte så himla mycket. Känslan när man har läst den är "jahapp, jag är en överambitiös duktig flicka - nu då?" Det är alltså nu jag ska vilja göra nåt åt det och lära mig nåt av exemplena i boken, men det gör jag inte. Jag vill fortfarande vara lyckad för att undvika att bli misslyckad. Ett plus är att boken är ganska kort, så om du är en riktigt duktig flicka som är alldeles för upptagen för att läsa böcker, så hinner du i alla fall klämma in den här. Boken får 2.5 Dumleklubbor av 5 möjliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar