söndag 10 juli 2011

Dexter: dunkla drömmar / Darkly Dreaming Dexter


Dexters dunkla drömmar (töntigaste översättningen någonsin?) är skriven av Jeff Lindsay, och handlar om den empatibefriade seriemördaren Dexter. Och ja, det är samme kille som i tv-serien. Jag har sett några avsnitt av tv-serien och jag har aldrig fastnat för den. Jag tycker faktiskt att Dexter är jäkligt ointressant. Så jag tänkte ge boken en chans och se om jag blev mer fast i den. Men nix, det blev jag inte. En seriemördare som jobbar för polisen är i och för sig en väldigt intressant idé, men jag har väldigt svårt för böcker och serier där jag verkligen inte tycker om huvudpersonen. Och Dexter går inte att tycka om, för det finns ingenting sympatiskt med honom. Terminators är gosigare och lättare att relatera till, och det gör att hela konceptet tråkar ut mig. Jag orkar liksom inte bry mig och mot slutet hoppas jag helt enkelt att Dexter ska åka fast och helst dömas till döden så jag slipper läsa om honom mer.

Om DU däremot är fast i tv-serien Dexter tror jag absolut att du skulle gilla den här boken, jag tycker skrivspråket och stämningen i tv-serien är väldigt lika vilket är positivt. Så om du gillar Dexter, ge den här boken en chans. Den är dessutom väldigt lättläst. Men av mig får den 1 blodpudding av 5 möjliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar