lördag 17 juli 2010

Jag dödade mitt barn / The Cradle Will Fall


Denna bok är skriven av Michele G Remington och hennes läkare Carl Burak. Vad boken handlar om är inte så svårt att förstå av den svenska titeln, som jag för övrigt tycker är ganska vidrig, och jag tvivlar på att Remington själv skulle ha tyckt om att boken hette så. Svennar är verkligen usla på att betitla översatta böcker.

Boken är alltså skriven av Remington, som drabbas av en djup förlossningsdepression och skjuter sin sex veckor gamla baby och därefter sig själv. Samma dag som hon lämnar sjukhuset blir hon åtalad för mord. I den här boken vill Remington berätta vad som hände och hur det kunde gå så otroligt fel.

Berättelsen ger en väldigt bra och skrämmande bild av förlossningsdepressioner och vad som i värsta fall kan hända om man inte tar dem på allvar. Att berättelsen varvas med Remingtons läkares reflektioner är ett positivt inslag, även om jag i början tyckte det var smått irriterande och gjorde berättelsen lite hackig. Jag tyckte boken var ett bra tidsfördriv men det är nog inte en bok jag kommer att komma ihåg om ett halvår, därför får den 2,5 moderkakor av 5 möjliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar