onsdag 28 juli 2010

Sense and Sensibility


Sense and Sensibility är skriven av Jane Austen och heter på svenska Förnuft och Känsla. Boken publicerades första gången 1811 och har alltså några år på nacken. Och det märks verkligen när man läser den. Jag skojar inte när jag säger att det tagit mig säkert ett år att tröska igenom den, jag har bara läst några sidor åt gången. Det beror dels på att språket är gammalmodig engelska vilket gör att det tar lite extra tid att fatta vad man läser, dels på att historien är ganska invecklad i all sin enkelhet. Med det menar jag att det inte händer så mycket på varje sida, historien förs ganska långsamt framåt. Och plötsligt har det hänt nåt viktigt men man missar det helt för den viktiga händelsen drunknar lite i alla beskrivningar.

Jag gav mig fan på att läsa klart den här boken och nu har jag gjort det. Historien är egentligen ganska bra men på engelska blir den väldigt tungläst. Vill man läsa en gammal klassiker så rekommenderar jag istället Jane Eyre av Charlotte Brontë, eller Stolthet och Fördom som är skriven av Jane Austen. Det är svårt att gradera en sån här bok men jag tycker den är för tungrodd och att det finns bättre böcker att lägga sin tid på, därför får den här 2 hjortstekar av 5 möjliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar